Data: 2 kwietnia 2014
Proces importu z Chin bywa skomplikowany. Nieznany system prawny, obcy język i kultura, czy nieuczciwy chiński kontrahent, to tylko kilka problemów, jakie może napotkać początkujący importer. Dlatego też, zanim podejmiemy próbę samodzielnego sprowadzenia interesujących nas produktów, warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm pośredniczących w imporcie.
Państwo Środka plasuje się obecnie bardzo wysoko na międzynarodowej arenie gospodarczej, a w 2013 roku wymiana handlowa przekroczyła tam aż 4 bln dolarów. Z producenta taniej odzieży Chiny stały się kluczowym inwestorem i eksporterem rozwiązań technologicznych. Wprowadziły również na europejski rynek swoje banki – nawet w Polsce pojawiły się już Bank of China czy China Development Bank Corporation. Chińczycy przejęli również słynne marki w Europie, np. firma Geely wykupiła Volvo, a Sinochen przejął Emerald Energy z Wielkiej Brytanii. Powyższe przykłady pokazują, że mamy do czynienia z potęgą handlową, z którą należy się liczyć. Państwo Środka jako główny cel importerów wygrywa z europejską konkurencją ze względu na komparatywną przewagę. Oznacza to, że wytwarza ono dobra, których względne koszty produkcji są niższe niż w innych krajach. To dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców. Dzięki temu możemy znacznie taniej wyprodukować towar, którego jakość będzie porównywalna do standardów zachodnich. Sprzyja to również zachowaniu konkurencyjności na rynku europejskim.
Świadomy importer
Pomysł importu z Chin pod względem inwestycyjnym jest dobry, gdy mamy świadomość, jakie towary są warte sprowadzenia. Jak wynika z doświadczeń firm pośredniczących w imporcie, nadal wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nimi w celu uzyskania informacji, co opłaca się sprowadzać z Państwa Środka. Z takich zapytań nic nie wynika, jeżeli przedsiębiorca nie ma rozeznania w branży, a szuka gotowego pomysłu na biznes. Dlatego też podstawową zasadą dla każdego importera powinno być dokładne przemyślenie i analiza rynku oraz jego potencjału. Ważne jest również zbadanie, czy nasz towar znajdzie zainteresowanie wśród nabywców. Jeżeli tak, to warto już zbudować grupę odbiorców i nawiązać z nią kontakty. Powinniśmy pamiętać o kwestii sezonowości towarów. Wiele produktów zamawianych jest tylko w określonych miesiącach czy porach roku, np. ozdoby świąteczne zamawia są na wiosnę, a sprzedaje jesienią, a wszelkie akcesoria plażowe zamawia się jesienią, by sprzedać je wiosną/latem. Zdarza się, że wielu przedsiębiorców - importerów, nie uwzględnia w swoich planach kalendarza chińskiego i tamtejszych świąt, które mogą zahamować całą inwestycję. Jednym z najważniejszych wydarzeń jest Chiński Nowy Rok, który przypada między końcem stycznia a końcem lutego. Jego obchody trwają zwykle dwa tygodnie, dlatego też kontakt z Chińczykami w tym czasie będzie z pewnością utrudniony.
Jak wybrać rzetelnego chińskiego producenta
Wybór wiarygodnego producenta jest jedną z kluczowych decyzji podczas całego procesu importu. To w jego fabryce będzie produkowany nasz towar, dlatego powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by wybrany producent był rzetelny i wywiązał się z poczynionych ustaleń. Pamiętajmy, że będziemy się kontaktować z kontrahentami o zupełnie innych tradycjach i kulturze biznesowej. Z doświadczeń firm pośredniczących w imporcie wynika, że na tym polu nagminnie dochodzi do błędów komunikacyjnych i nieporozumień. Dlatego też samodzielni importerzy, zniechęceni tymi trudnościami i często niepowodzeniami biznesowymi, ostatecznie kontaktują się z profesjonalistami, by w całości zajęli się sprowadzeniem towaru. Firma pośrednicząca w imporcie, znając wymagania klienta, wybiera odpowiednich producentów spośród sprawdzonej bazy kontaktów. Przyszły importer ma dzięki temu szansę porównania różnych wariantów zamówienia i warunków współpracy. Może okazać się, że jeden z nich będzie oczekiwał zamówienia na poziomie kilku kontenerów, a drugi wymagać będzie 100% przedpłaty przed realizacją zamówienia. Firma pośrednicząca powinna doradzić, jakie rozwiązanie jest dla nas najlepsze i najbardziej opłacalne. W przypadku gdy nawiązano kontakt z nową fabryką, obowiązkiem takiej firmy jest dokładne sprawdzenie producenta. W tym celu wysyła się tam inspektora, który dokona oceny pod kątem aktualnych licencji, niezbędnej dokumentacji, ale także pod względem systemu zarządzania wewnątrz fabryki. Po audycie inspektor przygotowuje raport, który pozwala stwierdzić, czy warto współpracować z danym producentem.
Wyjazd do Chin
Niektórzy polscy przedsiębiorcy, którzy decydują się na sprowadzenie towarów z Chin, chcą zobaczyć fabrykę, w której produkowany będzie ich towar, spotkać się z producentem i ustalić wszystkie szczegóły zamówienia. Warto skorzystać z pomocy firmy pośredniczącej, która zorganizuje cały wyjazd, łącznie z przelotem, noclegiem i zaaranżuje spotkania z producentami. Bardzo ważne jest, by podczas spotkań z chińskimi kontrahentami towarzyszył nam specjalista z biegłą znajomością języka chińskiego, który posiada doświadczenie w transakcjach import/eksport, a także świadomy jest ryzyka, jakie może za sobą nieść tego typu zamówienie. Już na etapie rozmów przedstawia on wszystkie możliwe scenariusze wydarzeń, które trzeba wziąć pod uwagę. Jego pomoc będzie potrzebna również przy odnalezieniu się polskiego przedsiębiorcy w obcej kulturze. Specjalista na pewno podpowie nam, jak powinniśmy się zachować, np. podczas spotkania biznesowego. Ważnym elementem w chińskiej kulturze biznesowej jest moment wymiany wizytówek pomiędzy przedstawicielami firm. Etykieta wymaga, by wręczać je i przyjmować oburącz (trzymać je pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym). Będzie to odebrane bardzo pozytywnie przez stronę chińską i na pewno zostaniemy docenieni za okazanie szacunku. Wizytówki partnera nie należy od razu chować. Powinno się ją dokładnie przeczytać i położyć przed sobą, by była w pobliżu przez całe spotkanie.
Kontrola i transport
Kolejnymi ważnymi aspektami, które trzeba uwzględnić w procesie importu, są kontrole i transport. Wyróżniamy wiele ich rodzajów, dlatego te, na które zdecydujemy się ostatecznie, zależeć będą w głównej mierze od kilku czynników. Po pierwsze, trzeba wziąć pod uwagę sam towar – jego rodzaj, ilość i gabaryty. W jednym kontenerze zmieścić się może równie dobrze kilka ciągników, jak i dziesięć tysięcy zabawek. Jednak koszt jednostkowy transportu ciągnika będzie z pewnością o wiele wyższy niż koszt jednostkowy transportu zabawki. Dla armatora nie ma znaczenia, co przewozimy – stawka za fracht morski jest identyczna dla obu typów towaru. Transport najlepiej zlecić firmie spedycyjnej, która profesjonalnie zajmie się obsługą przewożonego towaru w porcie załadunkowym i wyładunkowym, zwracając uwagę na specyfikę zamówienia. Przewiezienie produktów niebezpiecznych czy łatwo psujących się będzie z pewnością wymagać specjalnych procedur. Drugim czynnikiem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę, jest czas. Jeżeli zależy nam, by towar znalazł się w siedzibie firmy jak najszybciej, najlepszym rozwiązaniem będzie transport lotniczy, którego koszty jednak nie należą do najniższych. W przypadku gdy możemy poczekać na produkty, warto rozważyć skorzystanie z transportu morskiego. Jest to najpopularniejsze wśród importerów rozwiązanie, które doceniane jest za opłacalność i względne bezpieczeństwo. Trzecim czynnikiem, od którego zależy wybór typów kontroli czy rodzaju transportu, jest budżet, jaki importer zaplanował na to przedsięwzięcie. Każda dodatkowa kontrola zlecona firmie pośredniczącej jest płatna. Jednak z dotychczasowych doświadczeń wynika, że jest to bardziej opłacalne dla importera, niż pokrywanie potem kosztów związanych z naprawą błędów. Dlatego warto też zlecić weryfikację certyfikatów otrzymywanych od chińskich kontrahentów. Specjaliści od importu mogą monitorować cały proces tworzenia produktów na różnych etapach, przeprowadzać kontrole w trakcie i po produkcji, ale także przed bezpośrednią wysyłką do klienta.
Sprowadzanie towarów z Państwa Środka jest z pewnością opłacalne i warto się nim zainteresować, szczególnie jeżeli mamy kapitał i pomysł na biznes. Jednak importu towarów z Chin z pewnością nie można zaliczyć do prostych. Na każdym etapie - od znalezienia odpowiedniego producenta, po transport, trzeba liczyć się z problemami. Nawet doświadczeni w imporcie przedsiębiorcy nie są w stanie przewidzieć wszystkich scenariuszy wydarzeń i kontrolować na bieżąco pracy chińskich kontrahentów. Dlatego też, w celu ułatwienia sobie zadania, warto czasem skorzystać z pomocy specjalistów.
Piotr Burzyński - Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.